PSIESPRESSO SHOT #14 Czy?GURU cz.1

photo-1515471897120-85416077e011

Jednym z najczęstszych dylematów uczestników prowadzonych przeze mnie seminariów jest nadmierna ekscytacja i podatność na rozproszenia ich podopiecznych.

Gdy zaczynamy rozkładać problematyczne zachowanie psa na czynniki pierwsze najczęściej okazuje się, że jest ono wynikiem braków w podstawowych obszarach pracy z psem.

Klasyczne przykłady:

– pies szybko się poddaje -> wychodzą braki w motywacji

– pies nie potrafi się skupić -> wychodzą braki w zaangażowaniu

– pies popełnia ”głupie” błędy -> wychodzą braki w komunikacji

Jeśli zastanawiasz się czemu Twój pies ćwicząc z Tobą – w życiu codziennym, na spacerze czy na treningu na placu:

– po zaledwie paru próbach demotywuje się i odmawia współpracy,

– łatwo się rozprasza,

– nie potrafi się skoncentrować na zadaniach,

– zamiast wykonywać konkretną komendę oferuje co popadnie,

– popełnia liczne błędy,

– szybko się spala,

– nadmiernie się ekscytuje (samą pracą, lub otoczeniem),

– jest trudny do ogarnięcia i często wychodzi spod Twojej kontroli, etc

być może odpowiedź przyniesie Ci … kolejne pytanie 😉

”Czy?” z wymienionych niżej obszarów to dla mnie drogowskazy, którymi kieruję się szkoląc swoje psy. Pod tym kątem prześwietlam też psy moich uczniów. Może znajdą zastosowanie i u Ciebie?

 

TRENING MOTYWACJI

Szukam odpowiedzi na pytania: Czy mam wartościową ”walutę”? Czy pies jest aktywny?

W tym treningu buduję wartość dwóch najważniejszych motywatorów jakimi będę w stanie konkurować z rozproszeniami (psy, inne zwierzęta, obcy ludzie, środowisko, etc) – smakołyków i zabawek. Z ich wykorzystaniem aktywizuję psa, rozniecam w nim ogień, który wykorzystam na dalszym etapie szkolenia przy tworzeniu zachowań.

Czy?:

– pies poznał różne rodzaje smakołyków i zabawek

– pies jest ”rozkręcony” na smakołyki

– pies poznał różne sposoby nagradzania smakołykami

– pies jest ”rozkręcony” na zabawki

– pies poznał różne sposoby nagradzania zabawkami

– pies ma opanowane 3 filary zabawy – aktywne przeciąganie, wracanie z zabawką, puszczanie

– przewodnik nauczył psa przechodzenia z jednego rodzaju nagrody (smakołyki) na drugi (zabawki) i vice versa

– przewodnik wypracował nagrodę socjalną

– przewodnik poznał hierarchię nagród psa

 

TRENING ZAANGAŻOWANIA

Szukam odpowiedzi na pytania: Czy pies wykazuje się inicjatywą? Czy umie skupić się na zadaniu, a ”waluta” nie odbiera mu rozumu?

W tym treningu zaczynam budować głębszą relację z psem, przestaję być maszyną do wydawania batoników i napojów gazowanych. Staję się bramą do raju ;-). Pies jest bardziej świadomy tego, że warto patrzeć na wskazówki z mojej strony, jestem dla niego coraz bardziej istotnym punktem odniesienia przy podejmowaniu decyzji.

Czy?:

– pies był uczony określonych umiejętności poprzez kształtowanie (metoda uzyskiwania zachowań) i chętnie oferuje zachowania, przejmuje inicjatywę (wprowadzam psa w trening klikerowy)

– pies zyskał poczucie sprawczości, pewności siebie i rozwinął wytrwałość poprzez trening -> sztuczek, K9 fitness, i wyzwań ”zręcznościowych” na spacerach (obieganie drzew, wskakiwanie na kamienie, przechodzenie pod ławkami, wysyłanie na targety np. studzienka, kładzenie przednich łapek na poręczach i robienie innych ”głupotek” 😉

– pies poznał koncept nagrody odłożonej w czasie i przestrzeni

– pies nie tylko coraz łatwiej i częściej wybiera pracę/bycie z przewodnikiem (skupienie), ale też potrafi to zrobić przez coraz dłuższy czas (koncentracja)

– pies uczy się pracy w strukturze/ramach sesji (rozgrzewka, sesja, przerwa, sesja, przerwa, …, koniec, cool-down)

– przewodnik wyłapywał (nagradzając) w życiu codziennym i treningu pożądane zachowania i kontynuuje tę pracę

– przewodnik jest proaktywny – wyłapuje i nagradza wszelkie przejawy ignorowania, przekierowywanie uwagi z potencjalnych stresorów, rozproszeń, konkurencyjnych motywatorów

– przewodnik stopniowo wprowadzał psa w coraz bardziej rozbudowane łańcuchy zachowań

 

TRENING KOMUNIKACJI

Szukam odpowiedzi na pytania: Czy jesteśmy (ja i pies!) biegli w  technikach za pomocą, których będziemy uzyskiwać/tworzyć zachowania? Czy jestem czytelny, konsekwentny, precyzyjny w swoim przekazie?

W tym treningu buduję język komunikacji z psem – dowiaduje się on z jakich źródeł może spodziewać się wskazówek dotyczących tego jakie zachowania są od niego oczekiwane – od komunikatów werbalnych, poprzez optyczne, aż po dotykowe.

Czy?:

– pies poznał sygnały komunikacji (werbalne), a pośród nich: sygnał aktywizujący (początek sesji), różne sygnały nagród; sygnał braku nagrody; sygnał przerwy/odpoczynku, sygnał zwalniający, sygnał końca pracy

– przewodnik ma opanowane podstawowe umiejętności motoryczne w zakresie naprowadzania (jako sposobu uzyskiwania zachowań), nagradzania za pomocą smakołyków i zabawek, wpływania na psa gestami/pozycją/kierunkiem ruchu/mową ciała

– pies ma swobodę w uczeniu się poprzez naprowadzanie i chętnie/pewnie/płynnie podąża za gestami/mową ciała/ruchami przewodnika

– pies zyskuje coraz większą biegłość i doświadczenie w uczeniu się poprzez kształtowanie (poprzez kształtowanie buduję wartość rekwizytów, których używam jako komend ”przedmiotowych” – wyjaśnienie poniżej w Treningu Umiejętności)

– pies akceptuje dotyk; pozwala na manipulowanie swoim ciałem, ”interakcję” 😉 fizyczną z przewodnikiem

– przewodnik biegle posługuje się wybranymi narzędziami szkoleniowymi

– przewodnik ma opanowane podstawowe umiejętności pracy ze smyczą

– pies poznaje komunikację smyczową -> podstawowe ćwiczenia z zakresu presji smyczowej służące wyrobieniu nawyku podążania w kierunku presji

– przewodnik wykazuje się dobrym timingiem w zaznaczaniu i nagradzaniu zachowań

 

TRENING UMIEJĘTNOŚCI

Szukam odpowiedzi na pytania: Czy pies rozumie komendy? Czy czuje się pewnie w stawianych przed nim zadaniach?

W tym treningu wykorzystując wypracowanie waluty, inicjatywy i wspólnego języka z poprzednich trzech obszarów przechodzę do uczenia konkretnych, istotnych dla nas umiejętności, tych przydatnych w życiu codziennym, w sporcie, pracy służbowej czy ”dla jaj”. Gdy pies nauczył się konkretnych zachowań i poznał ich ”nazwy” (komendy) -> stają się one umiejętnościami.

Czy?:

– przewodnik hartował u psa zdolność rozróżniania słów poprzez testowanie rozumienia różnych sygnałów nagród

– przewodnik robił psu ”trening słuchania” testując czy pies faktycznie rozróżnia komendy i je naprawdę rozumie (bazą mogą być ”głupie” sztuczki)

– przewodnik ucząc danego zachowania stopniowo wycofywał wszelkie zbędne pomoce (pomocą może być kontekst sytuacyjny, widoczne nagrody, kierunek spojrzenia przewodnika, rekwizyty, gesty etc), ostatecznie uzyskując reakcję na samą pożądaną przez niego komendę docelową (np. na samo słowo)

– przewodnik w zależności od swoich potrzeb uczył zachowania na wybraną ilość rożnych rodzajów komend (zachowania mogą być wywoływane jedną z poniżej wymienionych komend, lub na dowolny mix kilku):

  • werbalne (słowa/dźwięki)
  • cielesne (gesty/mowa ciała)
  • dotykowe (mechaniczne)
  • smyczowe (podążanie w kierunku presji smyczą)
  • przedmiotowe (prezentujemy psu rekwizyt i jest on sam w sobie dla psa komendą, wywołuje określone zachowanie -> i tak np.: schodek/dywanik = wejdź/zaznacz przednimi łapami, kaganiec = wsadź kufę, rurka ppr = chwyć do pyska, pachoł = obiegnij)

– pies prezentował już biegle dane zachowanie na jedną (lub mix kilku) z powyższych 5 rodzajów komend

– przewodnik planuje sesje, analizuje je i wyciąga z nich wnioski

– przewodnik wyznacza czytelne kryteria – ma pełną jasność co będzie wzmacniane,  a co nie przed przystąpieniem do sesji z psem

– przewodnik świadomie manipuluje częstotliwością nagradzania w procesie tworzenia zachowań

– przewodnik pilnował balansu w uczeniu psa pracy przy nim i pracy na odległość i pies nie ma nadmiernych preferencji na tej płaszczyźnie

– zadanie jest w zasięgu fizycznych możliwości/predyspozycji psa

– pies jest w pełni formy, sił i zdrowia żeby podołać zadaniu

 

 

cdn.

Skomentuj

Proszę zalogować się jedną z tych metod aby dodawać swoje komentarze:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s